5 klassiske forbrukerfeller som tapper lommeboka

5 KLASSISKE FORBRUKERFELLER SOM TAPPER LOMMEBOKA

Hver gang vi setter foten vår i en butikk blir vi utsatt for direkte og indirekte markedsføring. Det er mange feller å gå i før du er trygt ute av butikken igjen.

Dersom du skal styre økonomien på en god måte, gjelder det å være oppmerksom på de klassiske fellene vi kan gå i som forbruker. Snakk gjerne litt høyt til deg selv før du går inn i butikken, og forbered deg mentalt på hvordan du skal stå imot fristelsene. Det gjelder å sette på seg skylapper, ha fokus på handlelista, være oppmerksom, sjekke priser og holde seg til planen.

Felle nr 1 – Vareplassering er psykologi

Det er slett ikke tilfeldig hvordan varene plasseres i hyllene. Vi trekkes mot de varene som står i riktig gripehøyde. Når vi har dårlig tid i butikken og leter desperat etter varene som står på lista, er det enkelt å velge det første og beste som står plassert rett foran oss. Vi blir på en måte manipulert til å velge et spesifikt utvalg av varer. Hvis du tar deg noen minutter ekstra til å sjekke hyllene fra topp til tå og ta en vurdering på de alternativene du har, hva gjelder pris og innhold, kan du spare tusenvis av kroner hver måned.

Felle nr 2 – Store neonfargede plakater som lyser mot oss og fanger vår oppmerksomhet

Vi er opplært til at dette er et signal på et svært godt tilbud. Det er ikke alltid slik vi tror. Vær litt kritisk og sjekk førpris på denne varen. Hvor mye avslag får du? Finnes det andre tilsvarende varer som er rimeligere enn tilbudsvaren? I mange tilfeller kan lavprisprodukter være langt rimeligere enn en merkevare til redusert pris. Skulle det vise seg å være et godt tilbud er det fortsatt ikke lønnsomt å kjøpe noe man ikke trenger kun fordi det er billig. Det beste alternative er å la det være, med mindre det står på handlelista.

Felle nr 3 – Lekker innpakning

En lekker innpakning er ofte designet på en slik måte at du føler at du bare «må» ha akkurat den varen. Emballasje selger og det er derfor produsentene bruker mye penger på emballasjedesign. De fleste av oss tiltrekkes av fine ting, men husk at det er innholdet du egentlig er ute etter. Lekker innpakning skaper et behov som ikke er der i utgangspunktet. Sjekk priser og sammenlikne produkter. Er det verdt å betale mer for denne fine esken som kanskje går rett i søpla?

Felle nr 4 – Nei takk, jeg trenger ikke kvittering, for jeg får jo ikke noe igjen på den – eller?

Veldig mange unnlater å sjekke kvitteringen. Jeg har opplevd urovekkende mange ganger på enkelte butikker at de lokker med gode tilbud, og når jeg skal betale for varen som er tydelig merket med pris, viser det seg at varen plutselig koster litt mer enn prislappen tilsier… Hvis du handler en del vil du ikke merke disse småbeløpene, med mindre du følger med og sjekker kvitteringen. Gjør det derfor til en vane å sjekke kvittering for å sørge for at du betaler riktig pris. Hvis du betaler femti kroner for mye hver gang du er på butikken, så kan det beløpe seg til mange tusen kroner i året. Dessuten bør du ta vare på kvitteringen både for å kunne loggføre kostnaden og med tanke på eventuell reklamasjon.

Felle nr 5 – Ta 3 og betal for 2

Vi lar oss friste av muligheten til å få noe gratis, men igjen så er det ikke lønnsomt å kjøpe tre og betale for to med mindre vi faktisk trenger tre stykker. Hvis du i utgangspunktet kun trenger én av en vare så vil du betale 50 % mindre om du kjøper kun én, enn om du går for dette «tilbudet».

Ha alltid disse fellene friskt i minne og du vil kunne spare tusenvis av kroner i året. Dette er penger du for eksempel kan bruke på ferie eller andre hyggelig ting.

Tekst: Henriette W. Quanvik (økonom/forfatter/hobbyinvestor)
Foto: Beate Willlumsen (fotograf/kunstner)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *