Vi kjøper følelser – ikke ting

Har du tenkt på hvorfor du eier de tingene du eier? Er det fordi kvaliteten er så bra, fordi servicen i den butikken er enestående, fordi det er livsviktig, eller er det fordi tingene gir deg en god følelse? Veldig mange av valgene vi tar gjør vi uten å tenke oss om. En undersøkelse utført av det amerikanske selskapet Nielsen Company viser at 90 % av det vi kjøper, gjør vi mer eller mindre ubevisst. Vi blir manipulert av blant annet markedsføring med tanke på hva vi tror vil gi oss aksept og status. Vi blir påvirket av hva de rundt oss velger å kjøpe. Vi kjøper ting som får oss til å føle oss bra, ikke fordi vi nødvendigvis trenger disse varene eller tjenestene.

Hva hvis du bodde på en øde øy og ingen så hvordan du gikk kledd, eller hva slags bil du kjørte – ville du da tatt de samme valgene? I det øyeblikket vi slutter å bry oss så mye om hva andre måtte mene om oss, kan vi spare oss selv for mye unødvendig pengebruk og staffasje.

På hvilken måte vil instinkter få oss til å bruke penger?

Vi er alle unike på hver vår måte, men vi deler også fem grunnleggende behov (Maslows behovspyramide). Vi har først og fremst behov for å dekke det fysiologiske som sult, tørst og søvn, deretter behov for sikkerhet og beskyttelse. Vi har sosiale behov som tilhørighet og kjærlighet, og vi har behov for annerkjennelse og status. Når alle de grunnleggende behovene er dekket vil veldig mange av oss kjenne et behov for selvrealisering, som for eksempel å oppfylle en drøm, utvikle personlige egenskaper og vokse som menneske. Våre handlinger og innkjøpsmønster vil ofte utløses for å dekke en eller flere av disse fem behovene. Det er spesielt behov for tilhørighet, selvrealisering, annerkjennelse og status som koster oss dyrt…

Vi kjøper ofte ting for å bygge en identitet, som skal dekke våre behov for annerkjennelse, tilhørighet og status. Teslaen vil kanskje fortelle alle hvor pengesterk, moderne og miljøbevisst du er… Eller hva med topp moderne ski- eller sykkel-utstyr – det vil kanskje signalisere hvor sporty og god form du er. Alle vil forhåpentligvis snu seg i beundring bare du får kjøpt den 10 000-kroners jakka… For det er nettopp det mange drømmer om innerst inne; å bli beundret og anerkjent.

Hvordan overstyre impulshandlingene?

Det er fullt mulig å trene opp en mer rasjonell tankegang ved å blant annet stille seg selv noen kritiske spørsmål hver gang du føler for å bruke penger. Hvem er det du egentlig prøver å imponere? Om du skulle klare å imponere denne personen, vil det gjøre livet ditt bedre? Mange kjøper ting de ikke trenger, med penger de ikke har, for å imponere folk de ikke en gang liker. Hvor rasjonelt er egentlig det? Tenk på en person du beundrer og hvorfor. Beundrer du den personen for tingene vedkommende eier, eller for deres talent, karisma, positivitet, ærlighet og gode gjerninger? Hvis vi tenker oss godt om, er det sjelden vi beundrer noen på grunn av tingene i seg selv. Tingene er kun et symbol som kan mislede oss i mange sammenhenger.

Ved å jobbe med egne holdninger, tankesett og vaner kan mye penger være spart i løpet av ett år! 🙂


Tekst: Henriette W. Quanvik (økonom/forfatter/hobbyinvestor)

Foto: Beate Willumsen (fotograf/kunstner)

Av Henriette W. Quanvik

Økonom og forfatter

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *